Články
Design náměstí
Jednoduchý projekt s podporou AI ve víru samostatnosti.
Nedávno jsme s kolegou diskutovali, kde bude začínat role učitele, jestliže budou mít žáci k dispozici umělou inteligenci včetně deep research, zvukového záznamu v podobě podcastu a kvíz, který jim ověří jejich znalosti. Oba učíme matematiku, kde donedávna AI docela pokulhávala. Opravdu donedávna, dnešní posun je výrazný. Způsob, jakým dokáže nejen řešit ale taky vysvětlovat, mne baví.
Zkusil jsem svým studentům s pomocí AI vytvořit ucelený projekt na téma Shodná zobrazení, který mi měl dát zpětnou vazbu, kdy mne budou potřebovat. Pomocí videí, zadaného projektu podle principu agile a požadovaného výstupu jsem je nechal, ať si poradí sami. Samozřejmě jsem byl k dispozici pro případné konzultace (bylo jich jen několik), jde o výuku v duchu převrácené třídy. Součástí byl i podcastový rozhovor, který z mnou připravených podkladů a zadání vytvořila umělá inteligence.
První předpoklad je dán tím, že na moje videa jsou zvyklí a berou je jako samozřejmost. Dále šlo o to, že jsem ještě nechtěl aplikovat shodná zobrazení do konstrukčních úloh, což je náročnější úroveň. Stačilo mi, aby byli schopni ukázat, že v projektu Design náměstí zvládnou jednotlivá zobrazení použít. Výstupem byl jednak obrázek z Geogebry, jednak textový výstup k jednotlivým krokům (tzv. sprintům) jako zpětná vazba pro mne.
Závěr je vlastně prostý. Do úrovně pochopení a ucelení základních shodností stačí dostatek materiálu, který by měl mít didakticky promyšlený systém. Tah na branku je dán požadovaným výstupem. A moje role? Projekt jsem chtěl zasadit do hry, jestli to tak vnímali, nevím. Zatím to vypadá, že jsem pro studenty aktuální, když přicházejí na řadu konstrukční úlohy. Asi by řadu z nich zvládli také sami, ale já jim svou přítomností šetřím čas.
06-07-2025