Články
Letní AI akademie
Když učitel o prázdninách studuje.
V červnu jsem se přihlásil na kurz Letní AI akademie, který byl plánován na prázdniny ve formě webinářů. Kromě šesti plánovaných částí a na na ně navazujících checkpointů jsme měli možnost se zapojit i do několika speciálních, což jsem rád využil. Nechci popisovat celou strukturu a obsah kurzu, jde mi hlavně o dopad na mne. A ten opravdu je, za něj moc děkuji.
Přestože jsem AI již nějakou dobu a dost často používal, díky kurzu jsem si pro ni vytvořil osobnější systém. Jestli se v souvislosti s umělou inteligencí hovoří o personifikaci, tak mně k tomu pomohlo vytvoření několika cílených asistentů. Chvíli trvalo, než jsem je vyladil, ale nakonec mi nejvíce pomohl vlastní závěrečný projekt. Souběžně jsem zpracovával dva a pro jeden se rozhodl až v polovině kurzu.
Mám několik oblastí, ve kterých jsem schopen se o AI bavit z hlediska přidané hodnoty. Jako učitel i lektor, takže se snažím ji aplikovat do vzdělávání. Vlastně si nevybavuji lákavější platformu pro posílení kritického myšlení než komunikaci s chatboty.
Umělá inteligence bude pomáhat hlavně těm, kdo rozumí tomu, co dělají. Nůžky se zákonitě rozevřou, to jsme ale viděli i při nástupu elearningových prostředí, cloudových řešení nebo sdílení. Teď to je a bude rychlejší a intenzivnější. Velkou roli zde samozřejmě hraje cena AI služeb, zejména v grafice, videu a automatizaci.
Finance hrají velkou roli. Díky kurzu jsem měl možnost pracovat v některých placených prostředích. Rozdíl mezi nimi a přístupem zdarma je veliký a z hlediska systematického zapojení AI do vzdělávání zásadní. Jenže kolik učitelů bude ochotno si hradit měsíční náklady jdoucí v celkovém součtu do tisíců, aby potřebné dovednosti získali?
A to je nejnižší úroveň, co teprve didaktika? Když si opět vzpomenu na zavádění elearningu a množství učitelů, kterým jsem pomáhal, tak jedna věc byla pochopit chování platformy a nástrojů, druhá mnohem náročnější - jak to vše zapojit do vzdělávání. Rutinu pochopil každý, využití rozdělovalo a rozevíralo nůžky. A opravdu hodně.
Teď to je mnohem složitější. Ve hře je i regulace, protože jde o prostředí, které musí být bezpečné. Tlak na nás učitele bude stále silnější, stesky nad opisováním a podváděním nic nevyřeší a zákazy už vůbec ne. V tom je největší požadavek na změnu, jde o jiné nastavení mindsetu studujících i učitelů.
31-08-2025