Články


To nejlepší z NEJLEPŠÍHO COPYWRITERA


Autor: Pavel Šenkapoun
Vydal: Zoner Press, 2019

Kniha plná chytrých rad. Přesně tato hláška mne napadla přibližně v poločasu čtení. A to mne druhá polovina oslovila víc. Na rozdíl od předchozí autorovy publikace zde asi najdete hodně češtiny. Divné, že? Mám na mysli samozřejmě povídání o jazyku. A pokud vás baví, budete nadšeni. I když se jedná o tištěný vhled do autorova webu, v koncepci knížky nejde o izolované články.

Když jsem přemýšlel, jak o knize psát, napadaly mne dílčí úseky, které jsou k zamyšlení. A jako první je požadavek, aby copywriter opravdu dobře ovládal jazyk, gramatiku i pravopis. Pro mne to je jako hardware počítače, můžeme mít mnoho chytrých nápadů, ale když neznáme jazyk, nemůže to dobře fungovat.

Další citace … nejradši si vyleze někam na kopec, z něhož ale kvůli inverzi stejně není nic vidět … vyjadřuje jistou míru nepohody copywritera v době vánočních svátků a text je docela vtipný. Citovaná věta všech čtrnáct zastavení krásně zakončuje.

To nejlepši z NEJLEPŠÍHO COPYWRITERA

Dočtete se také, že styl je uměním doby. Pořád věřím, že existují hranice, za které se nikomu, kdo píše, nechce. Občas je totiž docela těžké smířit se s chybami, které uhodí do očí. Mne například opravdu vždy zarazí v mailu oslovení ve tvaru pane Novák. Opravdu je tak těžké napsat jméno ve správném pádu? Jsem matikář a tuto chybu nedělám! Autor také varuje před slůvkem jenž a jeho záludností při skloňování. Ono fakt umí docela zazlobit, i když já bych se bez něj asi neobešel. Do pasti jmen měst se nakonec chytil i on sám. Aš je totiž rodu ženského.

Hodně osobní je kapitola o vztahu autora ke škole, donutila mne se zamyslet. Při čtení máte pocit frustrace a zklamání. Taky jsem zažil na základce učitelky-krávy, ale mne to spíše zocelilo. Kantorská praxe je k nezaplacení, i když ji dusí absurdní administrativa. Kreativita se ztrácí pod nánosem sociálního inženýrství, jenže naštěstí ne zcela. Je nás hodně, kdo se snažíme o změnu a snad se to i daří. Což samozřejmě musí posoudit jiní.

Závěr knihy se od předchozích kapitol liší. Text jde trochu pod autorovu kůži, podobné pohledy zpět nutí čtenáře ohlédnout se také. O tom je ostatně i předchozí odstavec.

Já si prakticky v každé knize najdu nějaký citát, který si zapíšu a občas z něj udělám nachytračený názorový postulát. Mám jich hodně a díky této knize přibyl další. Digitální revoluce přinesla marketingu to, co kdysi punk přinesl hudbě. Svobodu.
>>>>>

17-04-2022