To nejlepší z NEJLEPŠÍHO COPYWRITERA
Autor: Pavel Šenkapoun
Vydal: Zoner Press, 2019
Kniha plná chytrých rad. Přesně tato hláška mne napadla přibližně v poločasu čtení. A to mne druhá polovina oslovila víc. Na rozdíl od předchozí autorovy publikace zde asi najdete hodně češtiny. Divné, že? Mám na mysli samozřejmě povídání o jazyku. A pokud vás baví, budete nadšeni. I když se jedná o tištěný vhled do autorova webu, v koncepci knížky nejde o izolované články.
Když jsem přemýšlel, jak o knize psát, napadaly mne dílčí úseky, které jsou k zamyšlení. A jako první je požadavek, aby copywriter opravdu dobře ovládal jazyk, gramatiku i pravopis. Pro mne to je jako hardware počítače, můžeme mít mnoho chytrých nápadů, ale když neznáme jazyk, nemůže to dobře fungovat.
Další citace … nejradši si vyleze někam na kopec, z něhož ale kvůli inverzi stejně není nic vidět … vyjadřuje jistou míru nepohody copywritera v době vánočních svátků a text je docela vtipný. Citovaná věta všech čtrnáct zastavení krásně zakončuje.
Dočtete se také, že styl je uměním doby. Pořád věřím, že existují hranice, za které se nikomu, kdo píše, nechce. Občas je totiž docela těžké smířit se s chybami, které uhodí do očí. Mne například opravdu vždy zarazí v mailu oslovení ve tvaru pane Novák. Opravdu je tak těžké napsat jméno ve správném pádu? Jsem matikář a tuto chybu nedělám! Autor také varuje před slůvkem jenž a jeho záludností při skloňování. Ono fakt umí docela zazlobit, i když já bych se bez něj asi neobešel. Do pasti jmen měst se nakonec chytil i on sám. Aš je totiž rodu ženského.
Hodně osobní je kapitola o vztahu autora ke škole, donutila mne se zamyslet. Při čtení máte pocit frustrace a zklamání. Taky jsem zažil na základce učitelky-krávy, ale mne to spíše zocelilo. Kantorská praxe je k nezaplacení, i když ji dusí absurdní administrativa. Kreativita se ztrácí pod nánosem sociálního inženýrství, jenže naštěstí ne zcela. Je nás hodně, kdo se snažíme o změnu a snad se to i daří. Což samozřejmě musí posoudit jiní.
Závěr knihy se od předchozích kapitol liší. Text jde trochu pod autorovu kůži, podobné pohledy zpět nutí čtenáře ohlédnout se také. O tom je ostatně i předchozí odstavec.
Já si prakticky v každé knize najdu nějaký citát, který si zapíšu a občas z něj udělám nachytračený názorový postulát. Mám jich hodně a díky této knize přibyl další. Digitální revoluce přinesla marketingu to, co kdysi punk přinesl hudbě. Svobodu.
>>>>>
17-04-2022