Články


(Ne)povedený CLIL


Dva rozdílné výstupy se stejným cílem.

Rozhodl jsem se vyzkoušet metodu CLIL v matematice ve třídě nižšího stupně (gymnázia), kterou navíc učím teprve několik měsíců. U starších to bývá v pohodě, jednak mají angličtinu dlouho, a dále k tomu přistupují se smyslem pro úspěšné zvládnutí. Jenže s malými to je jiné. Řekl jsem si, že jsou sice hravější, ale cizí jazyk zatím aplikovat moc neumí. Nebo si to alespoň myslím a možná se pletu.

Matematika se v angličtině učí hezky. Je snadno pochopitelná a s minimální pomocí překladače se v zadání žáci orientují docela dobře. Vysvětlování rozuměli a méně běžná slova odhadli na základě údajů skvěle (rovnostranný, resp. rovnoramenný trojúhelník). Materiál neměl scénář, jen úlohy byly anglicky. Přístup k vyřešení se od běžných hodin nelišil.

Vyřešeno, dokončeno. Samozřejmě mne zajímala zpětná vazba. Vždy se ptám na dva problémy: jestli je cizí jazyk problém a jak se jim podobné zpestření líbí. Angličtina překážkou nakonec nebyla. Překvapil mne závěr z druhé otázky, podobnou formu příště už nechtějí, raději prý v češtině.

Pro mne to je zajímavá zkušenost. Nechce se mi CLIL vzdávat, jednak na něj mají, a dále v něm přínos vidím pokaždé. Vlastně i při této hodině. A tak to zkouším znovu formou převrácené třídy.

Opět několik úloh, jenže až v druhé úrovni. V té první mají klíčová slova a vysvětlení goniometrických funkcí, obojí v angličtině. Pracují ve dvojicích a výstup odevzdávají. Tentokrát je závěr pozitivnější. Studují samostatně jen s překladačem v mobilu a vlastně mě ani moc nepotřebují.

Reakce je nakonec výrazně jiná. Hodina včetně materiálu má jasný scénář a od prvního úkolu o keywords se dostávají až k řešení trigonometrie. Pracují přímo do předloženého dokumentu a ptají se mne minimálně. Veškeré jejich reakce včetně písemné zpětné vazby jsou v angličtině a ukazuje se, že jazyk problém být nemusí. Jen je třeba strukturu práce v hodině připravit tak, aby měla systém. A hodnocení jejich práce? U všech výrazně pozitivní, jejich progres je hodně znatelný.

21-05-2023