Články
Výuka na dálku a video po roce
Když se nová zkušenost mění v návyk.
Už jsem psal, že klíčový prostředek pro distanční výuku je pro mne video. Je to především o přípravě, která je časově náročnější. Nikoli v technické rovině, protože je většinou točím jednoduše v iPadu (Vittle), ale v jejich koncepci. Snažím se v nich nabídnout nějakou přidanou hodnotu, i když stále nevím, jak dalece se mi to daří. Studenti je již berou jako standard.
Takže všechna videa jsou připravena předem. Ani jedno není jako záznam z online hodiny, protože to tak nechci. Při vysvětlování jsem hodně spontánní a stává se, že na otázku neodpovídám hned přesně, protože se chvíli hledáme. Byl by to jen návod na řešení problémů, nikoli výukový prostředek. Navíc v hodině píšu a kreslím v Jamboardu myší a z hlediska krasopisu se není čím chlubit.
Natáčet videa může každý, v prohlížeči to je jednoduché, pokud používáte Chrome (OS). O tom už jsem psal (Nimbus, Screencastify) a kolegové, které jsem na tento nástroj navedl, jej začali používat taky.
Nimbus - ukázka
Screencastify - ukázka
Lze zapojit video do online výuky? Především si hlídám, abych ho nepustil bez komentáře. Před spuštěním vysvětluji záměr a cíl, zároveň vyzývám k odchytávání mých chyb a nepřesností. V milnících jej zastavuji a snažím se rozjet diskusi. Občas to vyjde, občas ne. A především ho mají studenti k dispozici pro asynchronní studium.
O co jsou hodiny efektivnější, o to je náročnější časová příprava, jak už jsem uvedl. Když u desetiminutového videa řeknete blbost, máte tři možnosti. Necháte to být a žáky upozorníte (naštěstí jde o uzavřenou skupinu), nahrajete jej znovu (nově bývá propracovanější), nebo jen doplníte o vtipný komentář, ve kterém ze sebe uděláte zmatkaře. Vyzkoušeny mám všechny tři přístupy a nejraději ten poslední.
Pro mne mají videa přidanou hodnotu do budoucna především jako materiál pro konzultace a přípravu k maturitě, kdy si studenti volí různé tempo a mým úkolem bude vytvoření harmonogramu a studijního scénáře. Výhoda matematiky je, že si předem vytvoříte základní databázi zdrojů a můžete se potom o to více věnovat aplikování a na potřebné podklady odkazovat.
Snaha o projektový přístup mi vyhovuje hodně. Stále se orientuji na cíl a při distanční výuce jde především o metodu sprintů. Pro studenty to znamená pravidelnost, pro mne snadnější plánování.
18-04-2021