Pane učiteli, hoďte nám to do cloudu
Ne, mně vlak neujede...
Mám připraveny úlohy, které chci svým žákům co nejdříve poslat. Samozřejmě emailem, ten mám zvládnutý na jedničku. Sice mi onehdy jeden student tvrdil, že mu nic nepřišlo, ale podle mne si vymýšlí. Jistota, že jsem mu úkol odeslal, pramení ze skutečnosti, že email je v Odeslané poště.
Chystám vše potřebné a přemýšlím nad rozhovorem v této třídě včera. "Pane učiteli, proč nám ty úlohy nenasdílíte? Vždyť jsme všichni v Google." No, kde jsou všichni, netuším, občas si jen připouštím představu, kde jsem v poslední době já. Moc lichotivé to není. "Kdybyste si z naší třídy udělal skupinu, a té to nasdílel, tak nám nic nemusíte posílat." Co mi jen chtěli říct tím slovem sdílet? Mohu se podělit o názor, příběh nebo svačinu, ale o úlohy? "Když nám to dáte do cloudu, tak si všechno přečtu hned v mobilu", triumfuje mne žák, u kterého vcelku pravidelně očekávám nějaký nový záškodnický výraz, odhalující moji zaostalost.
Vzpomínám si na dávnou příhodu s tabletem, o které jsem se již zmínil. Od té doby uběhlo několik let a já jsem se na školeních s touto zajímavou technickou hračkou seznámil. Teď se situace opakuje, opět se objevuje něco nového, pro mne hůře stravitelného a znovu mne, tentokrát k jakémusi sdílení, dohánějí moji žáci.
Do cloudu, do cloudu..., sdílejte, sdílejte…, kam mne to všichni ženou, co si mám sakra pod tím představit? Vybavuji si nedávnou radu, prý si máme všechno ukládat na vzdálený server. Na moji otázku, zda mám chodit s fleškou každý den někam do jiného poschodí, propuklo okolí v bujarý a pro mne poněkud trapný smích, takže se už raději na nic ptát nebudu.
Ve slovníku nacházím překlad slova cloud. Což si pro sebe vykládám jako svět někde v oblacích, kde se dějí zvláštní úkazy, které se přenášejí do našeho života. Jevy, které se vyznačují podivnou responzivitou vyžadující flexibilní zpětnou vazbu. Vnímám, co ode mne žáci očekávají, a tak pilně studují nové pedagogické pojmy jako OneDrive, Google Apps, iCloud, Dropbox. Ne, mně vlak neujede...
18-05-2015