Jak na design
Design stránek (webdesign) je z pohledu návštěvníka často nejdůležitější. Přestože vytvoříte stránky technicky na vysoké úrovní a s bohatým obsahem, pokud nezaujmou na první pohled, je to někdy zbytečná práce.
Dnešní Internet už dávno není jenom o co možná nejrychlejším hledání informací.
Hodně lidí si webem jen tak brouzdá s tím, že čekají, jestli narazí na něco zajímavého.
Nehledají konkrétní odpověď, ale třeba jenom inspiraci. Web, který pro ně není zajímavý
na první pohled, okamžitě opouští.
Vy je chcete na svém webu pozdržet a poskytnout jim svou informaci. (Je to logické,
jinak byste webovou stránku netvořili.) Z toho jasně vyplývá, že jedna věc je vlastní
informace a druhá způsob jejího předání.
Základní pravidla
Filozofie ve webdesignu je o hledání kompromisu mezi technickou stránkou (především běžnou rychlostí připojení na Internet) a designerskými možnostmi, které nabízí hlavně grafika. Není to nic objevného a váš první web vás naučí přemýšlet stejně.
Hledisek posouzení vzhledu stránek je víc - zde je uvedeno několik bodů, které je
dobré si pamatovat:
A) uvažujte, kdo stránky bude číst - cílová skupina je vždy důležitá. Např. tyto stránky slouží
jako doplňkový studijní materiál pro účastníky kurzů.
B) trefte se do aktuálnosti tématu - např.
tyto stránky doplňují amatérský přístup k zajímavé matematice, jiné zase k prezentaci. Pište o tom, co lidi zajímá. Pro zajímavost
- první web je zcela bez tabulek, druhý naopak tabulky využívá k designu stránek.
C) používejte krátké a jednoduché věty - z každé věty musí být jasné, kam míří. Pravidla
pro obsah: nadpisy - max. 8 slov, věty - max. 15 slov, odstavce - max. 70 slov,
celý dokument - max. 500 slov. Důležitý je přístup návštěvníka stránek nikoli autorův.
D) pište komunikačním stylem - využívejte oslovení (ty, vy)
E) uvádějte stránky do souvislostí s dalšími weby - žádné téma není natolik
izolované, aby nebylo možné přejít na jiné stránky pomocí odkazů
F) volte vhodné nadpisy, tituly stránek, obrázky, které mají za cíl přitáhnout
návštěvníky
G) sami své stránky neustále sledujte - vždycky je co zlepšit, technicky
i designersky.
Pořadí důležitosti
Při statistickém zjišťování zájmu o Internet se došlo k těmto závěrům:
1. nejdůležitější je obsah a jeho propojení s dalšími weby
2. odkazy musí být jasné a cílené, graficky nepřehédnutelné
3. rychlost načtení stránek v závislosti na technickém zpracování
4. malý zájem o webové animace, obzvlášť při vlivu na rychlost stránek
Jiné hledisko
Moderní webová stránka vychází z tohoto základu:
A) zdůraznění role návštěvníka-uživatele
B) důležitost přístupnosti ke stránce - technické zpracování, správné fungování
C) důležitost efektivity stránky - důležité v komerční oblasti
Konstrukce stránky
Uživatel Internetu je bytost zhýčkaná, která má ráda ustálené zvyky. Při návštěvě
stránky očekává, že navigace je tak logická a jasná, že jej v hledání informací
nic nebude zdržovat.
Při průzkumu stránek podobného zaměření zjistíte zajímavou věc - některé designerské
prvky se z hlediska umístění často opakují. Jde o základní ustálená pravidla:
1. stránka musí mít jméno, název, vhodné je i logo a jeho umístění (nejčastěji
vlevo nahoře)
2. navigace bývá většinou v levém sloupci - ať už ve tvaru levého rámce,
tabulky nebo beztabulkového layoutu
3. hlavní okno je zřetelně největší, informace a obrázky jsou umístěny s
logickou návazností
4. pravý sloupec není nutný, pokud ho použijete, většinou se sem umisťují
aktuální odkazy. Opět se jedná o rámec, tabulku nebo beztabulkový layout.
5. zápatí není nezbytné, ale nemělo by se stát, že návštěvník má pocit neukončení
stránky
6. velmi důležitý je kontrast mezi textem a pozadím stránky. To musí provázet
celou webovou architekturu. Převládá zvyk tmavého textu na světlém pozadí (bílý
papír), ale i opačné použití může být zajímavé.
7. odkazy jsou na první pohled zřejmé - obzvlášť v textu by neměly zanikat
8. nepodtrhávejte nadpisy ani jiný text - tato vlastnost se používá u odkazů
a návštěvníka by to zmátlo
9.použití barev - 256 barev je spolehlivých, u dnešních prohlížečů je to
již ale jedno. Na webu se používá barevný prostor typu RGB.
10. dejte pozor na různá rozlišení stránky
11. typografie a její záludnosti - pozor na výběr písma. Pokud si vyberete
písmo, který prohlížeče nepodporují, můžete být zklamáni. Já dávám přednost písmu
bezpatkovému (Verdana, Arial, San-Serif, Helvetica). Linuxové prohlížeče některá
písma nepodporují - potom stránce přiřadí své defaultní. V případě, že písmo je
součástí designu, můžete být nemile překvapeni.
12. přemýšlejte nad prohlížeči a vašimi stránkami - některé nemusí váš design
podporovat v celé jeho kráse. Nejčastější typy - Internet Explorer, Mozilla a Opera.
13. nebojte se hledat odpovědi na vaše otázky na Internetu. Jestliže někdo
vytváří webový manuál pro tvorbu stránek, určitě bude rád, když jeho služby využijete.
Stručný popis několika webů, kterým jsem vděčný za hodně rad, najdete na stránce Doporučení.
Pokud vám půjde především o poskytnutí informací
návštěvníkům stránek, asi bude vítězit obsah nad designem stránek. Řada velmi kvalitních
webů vám poslouží jako vzor. Ten mám i já, preferuji jednoduchost, přehled a
rychlost načtení stránek. Zrovna tak se ale můžete zaměřit na to, jak web zaujme
na první pohled - využijte více grafiku, animace typu Flash, JavaScripty,
provokativní pozadí nebo netradiční layout.
Nakonec i u zkušených webmasterů je možné vypozorovat určitý prvek, který se na
jejich pracích alespoň vzdáleně opakuje. Rozhodně to nepovažuji za chybu nebo nedostatek
inspirace autorů stránek. Existuje také validátor dodržování standardů W3C. To
v podstatě znamená, že je zde přirozená regulace, kterou zkušení designéři čím dál
tím více respektují.